Hoelang moet je training duren?

Veel mensen denken dat als je begint met trainen dat alles perfect zou moeten zijn. Maar neem een ding van mij aan: het streven naar perfectie is nou net de reden waarom je niet al begonnen bent.

Ik wil me bij het schrijven van dit artikel even richten op de mensen die deze informatie het meeste nodig hebben. De persoon die net begonnen is of juist wilt beginnen met fitness.

Niet iedereen vind fitness leuk

Er is een grote kans dat fitness (nog) niet je hobby is en misschien wordt het ook wel nooit je hobby. Maar goed, je hebt een doel in je achterhoofd en niets gaat vanzelf. Wij zitten op dit moment gevestigd in Sportcentrum Nieuw-Vennep. Niet iedereen die hier sport is dus een klant van ons. Wat wij veel zien is dat mensen voor een uur of meer trainen. Dit is naar onze mening helemaal niet nodig.

Er zijn dan ook een hoop tijdbesparende dingen die deze sporters kunnen doen:

  • Minder scrollen
  • Dat gezellige praatje voor een andere keer bewaren
  • Te lang rusten, je hoeft echt niet altijd 3-5 minuten rust te hebben
  • Niet je insta of facebook voor de derde keer op rij checken
  • Geen mailtjes beantwoorden
  • Niet met werk bezig zijn
  • Je mobiel misschien de volgende keer gewoon in je kluisje laten

Onze klanten

Veel van onze klanten trainen 30 – 45 minuten. Nu passen wij bepaalde technieken toe waardoor je meer werk gedaan krijgt in een kortere tijd en durf ik te pleiten dat iedereen harder traint als er een personal trainer naast staat. Een leuk feitje: die kale man die je bovenaan het artikel op de foto ziet staan? Hij traint maar een half uur per week en haalt ondanks die beperkte tijd alsnog resultaat. Nu is de kanttekening wel dat hij op een heel hoog tempo sport en daardoor veel gedaan krijgt in dat half uur.

Toch denk ik dat je hier niet te veel mee bezig moet zijn als beginner. Al begin je met 20-30 minuten per training. Het belangrijkste is dat je begint. Kijk als je het echt leuk vindt kan je altijd langer of vaker trainen. Maar in eerste instantie is het belangrijk dat je die drempel eens naar beneden ramt en een sprong in het diepe waagt. Je hebt in het begin sowieso als voordeel dat je het laaghangende fruit kan plukken, je gaat namelijk van 0 naar iets, wat een gigantisch verschil is.

In and out

Het is een beste kans dat fitnessen niet je hobby is, maar je het toch belangrijk genoeg vindt om te doen. Deze eerlijkheid en vastberadenheid kunnen wij enorm waarderen. Toch kan je met een paar kleine tips je training wat kracht bij zetten.

  1. Kom alvast omgekleed naar de sportschool
  2. Zet je mobiel op niet storen of neem hem niet mee tijdens het sporten
  3. Kies materiaal om mee te trainen waar geen gigantische wachtrijen voor staan

Als je sporten niet leuk vindt en vooral het harde trainen even te veel van het goeie vindt dan kan je altijd overwegen om het wat rustiger aan te doen. Dus wil je juist wat relaxter trainen en is tijd geen issue? Doe dan gewoon zo lang over je training als je wilt. Je kan dus eigenlijk grofweg aanhouden dat hoe korter je wilt trainen des te efficiënter en harder je moet trainen om hiermee weg te komen. Als je het middel erger vindt dan de kwaal dan kan je er altijd voor kiezen om eerder drie kwartier tot een uur te trainen op een wat rustiger tempo.

Heb je een vraag? laat het ons weten!

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld